Colombia - eerste belevenissen

8 juni 2017 - Palomino, Colombia

YOLO! Als je voor het eerst van je leven gaat paardrijden (Nanda en Moene) en je doet dat in het Andes gebergte, dan is dat een belevenis in de YOLO categorie. Althans, Nanda en ik zijn het hier roerend over eens, maar Moene twijfelt. Zolang het niet bij bungee jumpen, parachute springen of anderszins in de buurt komt, is het maar de vraag of het echt een YOLO moment is….. Dit zijn zo de discussies die je onderweg voert als je met een zoon van 10 op reis bent. Heel vermakelijk!

Inmiddels trekken we alweer ruim een week rond in Colombia. Fijne mensen, die Colombianen. Vriendelijk en behulpzaam. En vooral blij dat er een einde aan alle oorlogen en strijd gekomen lijkt. Met een enorme bedrijvigheid wordt aan een nieuwe toekomst gebouwd. We zijn gestart in Bogota, die enorme stad met zo'n 8mln inwoners (waarvan 5000 daklozen, heftig…!). Ondanks de omvang, drukte, smog en veel politie op straat hebben we er heel goeie dagen gehad. De top drie van de gemiddelde toerist hebben we keurig netjes doorlopen. Het goudmuseum met de omvangrijke collectie was indrukwekkend (hoewel, ook hier waren de meningen binnen het gezin verdeeld), het Botero museum gaaf en het uitzicht over heel Bogota vanaf de Monseratte berg was gigantisch. Wij hadden een appartementje gehuurd in La Candelaria, de wijk waar de meeste musea gevestigd zijn, veel studenten en kunstenaars verblijven en vooral een levendige buurt. Voor Moene leek de overgang van Suriname en Aruba naar de stad groot, maar hij schakelde snel om. De vele straatartiesten op Carrera 7 hebben hier een handje bij geholpen. Zwevende mensen, skeletten als marionettenpop, één groot theater. We waren vaak lang onderweg om van A naar B te komen, ongeacht de afstand…. Naast de bekende top 3 hebben we nog meer genoten van onze eigen top 3: een fietstour door de stad, het smaragdmuseum en het planetarium. Met de fietstour als hoogtepunt, waarbij we op plekken kwamen, waar je anders als toerist niet zo snel komt. Zo hebben we een stierenvechtersarena kunnen bezoeken (incl een toelichting op hoe omstreden het stierenvechten is, terwijl het tegelijkertijd zo'n beetje tot het cultureel erfgoed van Colombia behoort), door de 'europese' wijk gefietst, tekst en uitleg gekregen over de vele graffiti in de stad en lekkere (en minder lekkere) vruchten geproefd op de fruitmarkt. Met als hoogtepunt een partijtje tejo spelen. Een typisch Colombiaanse ‘sport’, die door Moene uitgebreid is beschreven in zijn blog. Iets met ijzeren stenen, klei en buskruit, maar vooral met bier. Detail van deze sport: deelname is alleen toegestaan als je er bier bij drinkt. Die je overigens niet hoeft te betalen als je wint. Mooie spelregels ;-) Dat laatste is ons helaas niet gelukt, maar het spel was hilarisch en het biertje smaakte prima.

Het leuke van zo’n tocht is dat de gids vaak meer verteld dan over wat er links en rechts te zien is. Zo vertelde deze jongen dat veel Colombianen ‘niet weten wie ze zijn’. De roots van de oorspronkelijke bewoners zijn bij veel inwoners vermengd met Europees (Spaans, Frans, Engels, ….) bloed, over vele generaties heen. Dat verklaart ook de vele verschillen in huidskleur, van licht getint tot diep donkerbruin.

Vanuit Bogota hebben we ook een bezoek gebracht aan de ondergrondse zoutkathedraal, buiten de stad. De bustocht in zo’n miljoenen stad was een hele onderneming, maar met de Colombiaanse OV-app kom je overal. De zoutkathedraal is ook zo’n toeristische bezienswaardigheid, maar niet voor niets. Heel indrukwekkend, veel hipper dan verwacht in het katholieke Colombia en op een rustige doordeweekse dag prima te doen. Inmiddels hebben we Bogota achter ons gelaten en hebben we Villa de Leyva, een wit koloniaal dorpje in de omgeving, bezocht. In de Andes en met paarden. Zoals gezegd voor Nanda en Moene de eerste keer dat ze op een paard zaten. Prachtige tocht, rustige paarden en onder professionele begeleiding van een tiener van net 15 jaar oud. Zo gaat dat hier en zo kan het dus ook….! Al met al een ontzettend leuke belevenis. Een van de vele, waarbij we ons steeds weer realiseren hoe mooi het is dat we onze droom waarmaken.

En nu zitten we te chillen aan de Caribische kust, om precies te zijn in Palomino. Ja, stranden, palmbomen en kokosnoten, en de bergen op de achtergrond. Alles erop en eraan! De zwembroek en bikini’s die onder in de rugzak waren opgeborgen, zijn weer tevoorschijn gehaald. Na alle indrukken van de eerste maand is een paar dagen rust best prettig. Nanda en Moene kun je hier altijd blij mee maken, maar in dit geval geniet ik er zelfs van…! De stroming in zee is te heftig om te zwemmen, maar we vermaken ons prima in het zwembad en aan het strand. Het strand blijkt hier overigens een gezellige happening. Families hangen rond en spelen in de monding van de rivier, toeristen liggen te zonnen en vissers komen binnen met de verse vangst. De frisbee van Lieuwe is geweldig, de Colombiaanse jongens schoven al snel aan. Voor ons zijn dit goeie dagen om de blog bij te werken, plannen voor komende weken te maken en weer eens echt in een boek te duiken. Vakantie in het kwadraat!

1. Pim:
    9 juni 2017
    Dames en heer, waarom blijf ik jullie mooie verhaal nou hangen bij de Colombiaanse OV-app en bier? Dat roept om screenshots en foto's. Heel veel plezier daar en bij jullie volgende stappen in het YOLO-avontuur!
  2. Michel:
    9 juni 2017
    Wat een heerlijk verhaal weer Jose (ook zonder foto's). Ik reis stiekem mee hoor.
  3. Juul:
    9 juni 2017
    Ik sluit mij geheel aan bij Michel! Dit is meereizen en meegenieten!
    Kijk uit naar jullie volgende belevenissen...
  4. Bassie:
    9 juni 2017
    Nou de echte Yolo moet nog komen!
  5. Annika:
    9 juni 2017
    Ik ben voor een Tejo avond wanneer jullie terug zijn :-)

Moene, ik was gisteren mee naar de schooltuin en mocht daar jouw plantjes verzorgen. Het onkruid moest er uit (ik hoop dat ik de juiste gewassen omzeep heb geholpen, eigenlijk vond ik ze allemaal prachtig). De sla is al groot, al moest ie volgens meneer Schep NOG groter en ik heb twee goudsbloemen mogen oogsten en een lente-ui die er morgen in de sla gaat.

Geniet van zon, zee, palmbomen en de rust tussen de avonturen xxx
  6. Fons:
    Ha reizigers,

Ga zo door! Marja en ik krijgen zin in Columbia in de Columbus reisplanner staat december januari als beste reistijd gepland. Die periode hebben wij geblokt om te reizen...
    Tot later Fons
  7. Celina en Nadine:
    10 juni 2017
    Wat een mooie avonturen, heerlijk hoor om zo verschillende culturen en gebruiken te kunnen ontdekken. Ik zelf had nog nooit gehoord van het woord YoloMaar heb het even nagevraagd aan Nadine, maar die kwam met een antwoord die niet echt paste bij jullie beleving Maar ik weet het nu
    je leeft maar 1 keer. Dus wij zeggen genieten jullie nu maar even van de rust. Maar nieuwsgierig naar jullie nieuwe Yolo belevenissen .
  8. Machteld:
    12 juni 2017
    Ha lieverds, vandaag pas alles kunnen lezen. Wel in één ruk, want wat schrijf je heerlijk en beeldend! Wat fijn om te lezendat jullie t zo goed hebben. De foto's vullen je verhaal mooi aan en vertellen soms hun eigen verhaal. En tussen alle grote belevenissen en avonturen door dan opeens gewoon het alledaagse huiswerk...
    Geniet fijn verder en ik kijk uit naar jullie volgende berichten. Liefs, ook van Brenda
  9. Dennis:
    14 juni 2017
    Super leuk om te lezen! Lekker genieten dus volgens mij...is niet echt terug te lezen

Veel plezier nog!

Gr Dennis
  10. Tanja:
    14 juni 2017
    Prachtig Nanda! Zo kom ik ook nog eens ergens!
  11. Gre:
    18 juni 2017
    wat schitterend allemaal
  12. Jolien:
    19 juni 2017
    Lekker lang vasthouden dat Yolo gevoel!! Klinkt super gaaf allemaal.
    Geniet met z'n drietjes