Nickery bigi pan, Palumeu en Aruba

26 mei 2017

24 mei > Wij zitten inmiddels op Aruba en denken met ongelofelijk veel plezier terug aan Suriname. Wat een indrukwekkend land!! Na onze dagen in Gunsi zijn we teruggegaan naar Paramaribo. Tussen alle trips door was dat onze standplaats. Zelfde appartement, zelfde gastvrijheid, gevoel van thuiskomen. Dus ook boodschappen doen bij chinese supermarkt op de hoek en wasjes draaien. Heel vertrouwd allemaal....! In de tweede week hebben we het weekend doorgebracht in Bigi Pan. Prachtig mooi moerasgebied in Nickerie, in het noordwesten van suriname. Indrukwekkende natuur en vooral geweldig om vogels te spotten. Flamingo's, rode ibissen, veel soorten reigers, moeras buizerd,....we hebben ze allemaal voorbij zien vliegen. Leuk detail is dat het resort midden in een groot meer staat. Een weekend lang 360 graden water om je heen, heel gaaf. Met als hoogtepunt de vangst van de kaaiman. Die we na de fotoshoot ook met Moene, snel vrijgelaten hebben. Moene hadden deze dagen goed gezelschap aan de 11 jarige Rafael, zoon van de eigenaar, en touroperator in spé. Eindelijk wat anders dan alleen maar volwassenen om hem heen, hoewel hij zich daar ook goed mee weet te vermaken. Moene mocht net als Rafael de korjaal met toeristen besturen.

Na het water in het noorden hebben we nog een keer het binnenland bezocht. Met een groep van 6 andere Nederlanders vlogen we met een klein vliegtuigje diep de jungle in, naar Palumeu. Een klein resort dat gerund wordt door de indianen uit het naastgelegen dorp. De gidsen Jack en Espagnol hebben ons kennis laten maken met het dorp, de tradities van de Trio en Wayana indianen, de jungle en meer. Tijdens de klim naar Potti Hill vertelden ze ons van alles over medicinale kruiden en hoe de bosvarkentjes te lokken bij de jacht. Werden er haarbanden van palmbladeren gevlochten en hebben we de zeldzame Harpij arend gespot. In diezelfde dagen hebben we piranhas gevangen (Nanda had beet!). En gegeten....! Weleens de tanden van een piranha van dichtbij bekeken? Vooral hun verhalen over het dorp en de cultuur van hun stammen waren indrukwekkend. Moene hing ook bij deze jongens aan de lippen als het om natuur of avontuur ging. Na afloop zei Moene dat hij nog nooit zo'n gave biologieles heeft gehad. Ook mooi om te zien welke overeenkomsten en verschillen en er zijn tussen de indianen en de Marrons, die we eerder in Gunsi hebben ontmoet. Opvallend hoe ze allebei proberen balans te houden in én meegaan met de vooruitgang én in stand houden van de eigen tradities. Over uitdagingen gesproken.....

Met al deze trips liep onze tijd in Suriname ten einde. Met veel, heel veel, mooie herinneringen in onze rugzak zijn we inmiddels op Aruba aangeland. Even omschakelen.... de overgang tussen het binnenland van Suriname en de Arubaanse stranden is best pittig. De jetskis vliegen je hier om te oren en we bevinden ons te midden van vele Amerikaanse pensionados. Maar ook hier heeft elk nadeel zijn voordeel... wij voelen ons er heel jong bij ;-). Tussen de stranden door hebben we vandaag Arikok bezocht, een prachtig natuurpark. Ipv het tropisch regenwoud hier juist vooral de droogte en de vlaktes met cactussen. In combinatie met het enorme geweld van de Atlantische oceaan tegen de rotsen van het park heel indrukwekkend. Over en paar dagen vliegen we naar Bogota in Colombia. Ook dit zal een grote overgang zijn. Van een zonnig en rustig eiland naar een miljoenen stad waar het zo'n 18 graden is. De bikini's gaan nu onderin de rugzak, de fleece gaat zijn nut bewijzen.

1. Opa en oma:
    Hallo Moene, José en Nanda
    Wat een indrukwekkende reis en belevenissen. We genieten van jullie verhalen en leven mee. Veel knuffels
  2. Jacq van M:
    26 mei 2017
    Hey lieverds, dank weer vr een mooi geschreven én vlot lezend verslag. Jullie doen mooie dingen samen. Wat een indrukken allemaal en wat heerlijk dat Moene ook zo volop geniet. Veel liefs uit een zonnig thuisland! Xxx
  3. Gre:
    27 mei 2017
    wat een heerlijk verslag en wat past moene zich heerlijk aan knap hoor liefs ma
  4. Bassie:
    27 mei 2017
    Klinkt goed zeg! Hier is het ook even tropisch warm bij de woonwagen is het vandaag 32 graden. Marjolein en de kids zijn ook hier.
    Ben erg benieuwd naar jullie eerste indruk van Bogota en plannen voor Colombia.
    Ik heb al wat ideetje voor onze trip. Zal komende week wat op de mail zetten.
    Maandag naar de GGD voor vaccinaties.
    Verheug me erg!
    Liefs Bas
  5. Marietje:
    27 mei 2017
    Dag lieverdjes, wat klinkt dat allemaal stoer en relaxed zeg!
    Met veel plezier jullie verhalen weer gelezen en er van genoten.
    Hier inderdaad tropisch warm, beetje te...(Tis ook niet gauw goed.) dikke kus voor allemaal!
  6. Maarten:
    28 mei 2017
    Hoi Moene ,wat maak je mooie dingen mee . Ik zal ook wel naar Suriname willen en alle mooie dieren zien. Wij hebben in de vijver bij ons achter een schildpad die er woont ( zit er al een paar jaar ) ik ben nu bezig met een kikkervisje project . Veel plezier in Aruba en Colombia . Groetjes Maarten
  7. Lieuwe:
    29 mei 2017
    Zoooo heeee, dat klinkt allemaal fantástisch!!! Wat een avonturen maken jullie mee zeg . Hier is het eindelijk ook eens (tropisch) warm.... heerlijk. Kaaimannen en piranha's vangen zit er hier helaas niet in :-) Heel veel plezier straks op Aruba en in Colombia xxxxxxx
  8. Annika:
    1 juni 2017
    Lieverds, wat een ongelovelijk mooi avontuur...en zo fijn om via deze weg een klein beetje mee op reis te gaan.
    Over reis gesproken: Moene, je klas is net in Zevenaar en slaapt in Tipi's! Vissen vangen mogen ze daar ook al vrees ik dat er geen piranhas tussen zitten :-)
    Liefs xxx
  9. Boris, Berend en Sam:
    2 juni 2017
    Hoi Moene (en de mama's),
    Wat een belevenissen! Elke dag maak je volgens mij weer iets anders mee. Je hebt zo te lezen al hele verschillende mensen leren kennen. Mensen met andere kleren die ook nog heel anders praten, slapen en eten. Best gek of juist leuk? Hebben zij wel een Ipad? Gelukkig hebben wij hier geen piranha's in de vijver, maar zo te lezen/zien ben jij nergens bang voor....of toch wel een klein beetje? Heb je ook al grote spinnen gezien of andere kleine beesten die je in Amsterdam nog nooit bent tegen gekomen? Wij genieten hier in Nederland van de mooie verhalen en foto's die je elke keer doorstuurt en zijn stiekem best jaloers! Op dit moment lopen wij de avond-4-daagse en vrijdag, vandaag is onze laatste dag. Best leuk, veel snoep, liedjes zingen en lekker kletsen. Heel veel plezier op jullie mooie reis, wij zijn benieuwd naar meer foto's en verhalen. Dikke kus uit Amersfoort. Boris, Berend, Sam, Jos en Helma
  10. Marja:
    3 juni 2017
    Wow, wat is zo'n reis toch een verrijking van het leven. Grenzen verleggen, dingen van horen zeggen of lezen met eigen ogen zien en ervaren. Super gaaf wat jullie doen! Veel plezier in Colombia.
  11. Juul:
    5 juni 2017
    HI jullie rugzakjes puilen zo wat uit van de vele indrukken en herinneringen die jullie op doen en die moeten allemaal mee
    , bewaard en gekoestetd worden. Mooi jongens. Geniet lekker verder. X
  12. Kaatje:
    6 juni 2017
    Wat klinkt dat heerlijk daar. Jullie genieten volop zo te lezen.
    Ondertussen zijn jullie in Colombia. Heel veel plezier ook met Bas. Ik weet niet meer wanneer hij gaat.
    Veel liefs uit Haarlem en dikke knuffels.